Barn och socker- så gör vi – Linnéas Skafferi
linneasskafferi

Linnéas Skafferi

Barn och socker- så gör vi

Ingen har väl missat veckans stora snackis. Den om 31-åringen som för ett par dagar levde som en 5-åring. Eller rättare sagt, han åt socker som en 5-åring. Hela 22% av den energi han åt kom från socker. Jag förstår att han mådde otroligt dålig efter ett par dagar med det sockerintaget. Och jag förstår att det finns barn som faktiskt lever i den vardagen. Varje dag. Inte bara på fredagen. Eller på lördagen. Utan varje dag. Det är något jag tycker känns väldigt skrämmande. Precis som undersökningar som säger att vissa barn inte ens är fysiskt aktiva 30 minuter om dagen. Med ett sockerintag på 22% och sen många inaktiva timmar på det, så förstår jag att många barn inte mår bra idag. Mina barn, speciellt den yngsta som nu är 2 1/2 märker jag direkt på när det varit lite mycket socker under en dag. Eller om dom inte varit ute på förskolan och det blivit mycket stilla lek inne. Då blir det ingen rolig liten pojke att tampas med.

Idag tänkte jag skriva lite om hur jag ser på det här med socker och barn. Eller ja, det gäller inte bara barnen, det gäller oss vuxna med! 

smoothie

 

Hemma hos oss har vi gjort det väldigt enkelt för oss att hantera det här med mat, godis och fika. Inget är förbjudet att äta. Men man kan inte äta allt, alltid. Jag har helt enkelt valt att inte ha med de största sockerbomberna som ett alternativ till mina barn. Hos oss finns inga söta flingor, ingen läsk och inget helfabrikat.

Så här har jag gjort för att hålla nere mitt och mina barns sockerintag:

  • Starta dagen utan socker! Ingen sötad yoghurt, sötade flingor, söta drycker eller supersött bröd. Naturell yoghurt eller gröt med bär är vad vi kör med här hemma.
  • Så få hel och halvfabrikat som möjligt. I många färdiga livsmedel finns det otroligt mycket socker. Lagar du maten själv från grunden vet du precis vad som är i den..
  • Vi dricker ingen läsk. Till helgen brukar barnen köpa olika smaksatta mineralvatten. Jag ser helt enkelt inte varför man ska sitta och hälla i sig socker när man egentligen är törstig.
  • Godis, en kväll i veckan! Barnen får antingen plocka ihop varsin liten godispåse för 10 kr var eller så gör jag ett stort fruktfat med melon, vindruvor och jordgubbar tillexempel. Sen lägger jag i några bitar av barnens favoritchoklad. Det fatet räcker länge, länge. Eller så poppar vi popcorn.
  • Var konsekvent. Ett nej är ett nej.
  • Allt som är roligt och mysigt måste inte firas med socker. En tur till badhuset mitt i veckan innebär inte alltid glass och läsk efteråt. En frukt i bastun kan vara precis lika mysigt för ditt barn.
  • Var lite smart! Sälj in det lite bättre alternativen på ett bra sätt. Berätta om hur mysigt ni ska ha när ni förbereder allt mys till kvällen och hur gott det ska blir. Låt barnen vara med och förbereda grönsaker ni kan dippa, eller skära frukten till fruktfatet.
  • Baka något gott tillsammans med barnen som ni kan ha istället för godis. Dels får ni en mysig stund tillsammans i köket (ok, det där var ljug. det blir alltid kaos när man bakar med barn.. Jag vet.) Men du vräker inte i dig fikabröd som du gör med godis. Och du vet precis vad du har haft i det också.

Sen finns det en viktig sak till. Det är det här med att fika. Jag lägger varje vecka ut recept som innehåller massa sött. Men jag känner att så länge man äter bra mat, inte dricker massa läsk och håller godiset till en kväll i veckan. Ja då kan det vara helt ok att få fika lite ibland.
Det är till och med så att jag tycker det är viktigt. Vi fikar hos min mormor och morfar en gång i veckan och jag tycker det är en otroligt socialt viktig sak att lära barnen. Att kunna sitta ner, vänta på sin tur, be om mer att dricka, prata med de som sitter runt bordet och lyssna på vad andra säger. Att visa respekt och hänsyn. Det tränar man utomordentligt bra just runt fikabordet!

 

kokos och melonglass isglass          pinnglass

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

glass på kokosgrädde

 

Men det finns ju såklart massa godsaker man kan äta som inte  innehåller massa tillsatt, vitt socker. Det finns tillexempel mängder av olika varianter på glass du kan göra.

Hur ser du på det här med socker och barn? Ibland kan jag känna att jag utkämpar ett krig jag aldrig kommer att vinna. Det finns så otroligt mycket okunskap bland de flesta människor om i vilka produkter det gömmer sig socker och vad sockret gör med oss.

Men jag hoppas jag ger mina barn en bra start i livet genom att vara ganska konsekvent. Hos oss är det aldrig tjat om godis mitt i veckan. Dom kan fråga när vi är på mataffären, men då säger jag alltid: Vilken dag får man äta godis? FJEEDAAAAG!! – får jag alltid till svar från min yngsta. Dom vet liksom vilka regler som gäller, även om dom alltid måste kolla ifall jag ändrat mig.
Jag är helt för att införa en sockerskatt. Varför ska läsk vara billigare att köpa än vatten? Och godis billigare än frukt och nötter?

Jag skulle väldigt gärna höra era åsikter och tankar kring det här ämnet. Vad tycker du?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
linneasskafferi

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Anna

    Hur gör du med förskolans/skolans socker? Framför allt dottern, som går i förskoleklass, får mängder med fika, popcorn, saft, glass och sådant. Mycket underligt, tycker jag. Jag tycker det ska vara NOLL socker där, särskilt när kommunen faktiskt ska vara “sockerfri”. Allra svårast har jag med saften. Jag ger själv ingen saft, förutom vid speciella tillfällen. SÅ onödigt.

    1. linneasskafferi
      linneasskafferi

      Hej Anna,

      På vår förskola fikar dom väldigt sällan. Det är om dom själva bakar någon gång och det händer kanske en gång i halvåret.. Det jag kan tycka hos oss är att det äts väldigt mycket smörgås. Det äter ofta min minsta sig mätt på till mellis och orkar sen inte äta kvällsmat.

      Jag skulle absolut ta upp det med personalen!! Inte ok att ge massa socker. Barnen blir ju inte lugnare och mer stillsamma av att proppa sig fulla med socker!

  2. Sara

    Så bra inlägg! Jag är själv uppvuxen på samma sätt som du beskriver och känner att jag fått en sund inställning till socker. Man känner så extremt många som är fast i ett sockerberoende och detta gör ju ingen glad, allra minst barn!
    Tyvärr har det blivit en slags normalisering att äta socker jämt och de vi umgås med tätt som har barn tvingas nästan ursäkta varför de inte vill ge sina barn så stora mängder socker, vilket är hemskt. En del i familjekretsen anser nästan att det är elakt mot barnen att undvika socker och ser det som sin “rätt” att ge dem. Kan ju bara föreställa mig den dagliga kampen du skriver om som man inte kan vinna!

  3. Sabina

    Bra skrivet!
    Jag blir lika glad varje gång jag läser eller hör om folk som sockerreducerar istället för sockerchockar.
    Vi kör samma koncept som du. Lagar nästan all mat från grunden, använder väldigt lite vitt socker (nästan aldrig faktiskt) aldrig sötade yoghurtprodukter, musli eller sötade drycker. Läsk aldrig! Vill vi festa till det kör vi äppelmust som vi spär med lite vatten.
    Min son fyller tre om en månad och han har aldrig ätit godis. Jag ser liksom ingen poäng. Däremot fikar vi på helgen. Med hembakta bullar typ.
    Istället för sylt till pannkakorna äter vi bär och det går precis lika bra. Han vill inte ens ha sylt.
    Glass äter vi ibland. Men isf köper vi Rawfood-glass eller så gör vi egen nice cream. Rawfood-glassen är ju ganska mycket dyrare än ett Big Pack, vilket är bra. Det leder i sin tur till att vi inte hetsäter. 🙂
    Hittade till din sida av en slump. Fortsätter nog att titta in!

  4. Ida

    Jag är också för att införa högre pris på socker/sockerskatt. Hur det ska praktiskt utföras vet jag inte riktigt än.

    Det jag verkligen stör mig på är allt dolt socker. Godis är inte den största boven känner jag. Äter man godis vet man att man äter socker, det är relativt lätt att styra till speciella tillfällen osv.
    Men att det finns frukostflingor med diverse Disneyfigurer på som innehåller lika mycket socker som läsk som affärerna dessutom ställer i bekväm ögonhöjd för barn, sånt blir jag riktigt tokig över. Att det i bröd som marknadsförs som mörkt, grovt och nyttigt finns lika mycket socker som i chokladkakor, gör mig galen eller att det är tillåtet att inte skriva på etiketterna exakt hur mycket tillsatt socker som finns utan bara ange “sockerarter” det gör mig en smula nipprig. Sånt vill jag komma tillrätta med så att det är enkelt att göra bra val. Det är i vardagen det måste ske. Och det måste vara enkelt.
    Man ska inte behöva flera års universitetstudier, glasögon specialdesignade för finstilt text och oändligt med tålamod i en matvaruaffär för att kunna göra bra val. Handeln och producenterna har ett lika stort ansvar som kunderna. De kan inte gömma sig bakom “efterfrågan styr produktionen/inköpen” helt och hållet. Alla behöver hjälpas åt, från producent till konsument, för att komma åt problemet för det är det största hotet vi har mot folkhälsan.

  5. charlotte

    håller med till 100 %. himla bra inlägg! jag växte upp i med en fransk mamma (svensk pappa) i Sverige och jag var med i köket sedan jag kunde sitta upp. många av mina kompisars föräldrar blev chockade av vi syskon i familjen alla åt allt som serverades samt att vi alla tog för givet att vi skulle hjälpa till att laga maten fast vi endast var i förskolebarn, socker fick vi endast i form av hembakade kakor vid speciella tillfällen!
    tack för en jättemysig blogg Linnea!

  6. malin

    Håller med ! dom får gärna höja priset på allt vitt socker ! men då hoppas jag dom sänker på frukt och grönt, Men som det ser ut nu för tiden så lär välj både sött å grönt höjas bara för någon vill tjäna pengar på det å inte för att göra en god gärning!

  7. malin

    Håller med ! dom får gärna höja priset på allt vitt socker ! men då hoppas jag dom sänker på frukt och grönt, Men som det ser ut nu förtiden så lär välj både sött å grönt höjas bara för någon vill tjäna pengar på det å inte för att göra en god gärning!

  8. Mari- Piecesofmari

    Himla bra inlägg! Tror som du att många inte riktigt har koll på allt ” dolt socker” och tänker att tex fruktyoughurt är nyttigt, det är ju frukt och youghurt….
    Vi försöker undvika uppenbart socker men fikar en hel del och äter godis på helgen. Jag gillar inte riktigt upplägget att äta nyttigt i veckor och skräp på helgen, då blir det så himla tydligt att ledigt och härligt = äta gott och vardagarna som är rätt ” vardagliga” ändå, blir utan guldkant. Så jag festar gärna till med fika mitt i veckan. Men det gäller ju att inte
    ” festa till” varje vardag då😉
    Mina tjejer är så olika, en är en riktig sockeråtta medan en annan alltid har godis kvar i påsen. Så kampen att vara konsekvent är tuffare med en av dem.
    Man kan håna alla dessa nya smoothie bowls, men jag gillar idén, det är ju precis som krämig glass och mina barn älskart! Det blir liksom glass till frukost var och varannan dag och de tycker det är svinlyxigt😃