9 tips för att planera vardagsmaten – Linnéas Skafferi
linneasskafferi

Linnéas Skafferi

Annons

9 tips för att planera vardagsmaten

En av de vanligaste funderingarna jag får här på Linnéas Skafferi är kring vardagsmat. Många frågar efter lättlagade recept och sådant som hela familjen äter. Och jag vet precis hur det är. Även här hemma brottas vi med att få ihop vardagspusslet vissa dagar.Så idag tänkte jag ge er mina bästa tips. Tips på hur ni kan få en enklare vardag när det kommer till maten. Och det absolut första jag tipsar om, det är att planera vardagsmaten. Jag vet att det kan låta trist och lite pretto. Men det är faktiskt så. Allt du planerar in har du mycket större chans att genomföra. Om det så är träning, tvättider, en träff med kompisar eller det här med vardagsmaten. Som tur är finns det en hel del knep och bra recept att ta till.

Nu kanske ni känner att fasiken, det är ju snart semester! Alltså helt fel tillfälle att komma med tips och råd om hur du styr upp vardagen. Men jag är en sån person som inte väntar till första veckan efter semestern med att ta tag i träningen. Jag gör det mycket hellre under semestern. Då har det nämligen redan hunnit bli en fin vana tills vardagen sätter igång igen. Och lite samma känner jag att det är med rutinerna kring maten. För hur mycket semester man än har- så måste man ju äta. Och är ni som mig spenderar ni minimalt med tid inne när solen skiner ute! Därför fungerar de här tipsen riktigt bra även under sommar och semester.

  • Planera 4-5 middagar ni ska äta under veckan och köp hem de ingredienser som behövs.
  • Laga lite mer mat än du vet går åt varje gång. Vips har du rester som räcker till middag en dag under veckan eller kanske till lunch på helgen. Så gör jag ofta och det är ovärderligt där på torsdagen att bara plocka fram färdiglagad mat ur kylen. + att det minskar matsvinnet!
  • Förbered så mycket du kan. Jag vet att det på söndagen känns trist att lägga tid i köket. Men på tisdagen kommer du tycka att det var väl investerad tid. Jag lovar! Skala morotsstavar och lägg i en burk. Gör en 3-veckorssallad. Ska ni äta quinoa eller andra gryn under veckan? Koka dom redan på söndagen. Eller koka extra mycket på måndagen så det räcker till en eller ett par middagar till.
  • Laga gärna en extra rätt på söndagen. På det viset slipper du laga en av middagarna under veckan. Perfekt om man från början vet att någon av dagarna i veckan blir lite stressig.

 

  • Försök att alltid ha något lättlagat på lager i frysen. Jag brukar ofta ha en påse grönsaksbollar som man enkelt kan steka på och servera gryn och en kall sås till. Perfekt nödmat!
  • Har du en slökokare hemma? Använd den! Perfekt att göra vegetariska grytor/soppor i så här under sommaren.
  • Ha ett par kokta ägg i kylen- perfekta att komplitera maten eller varför inte matlådan med när man äter rester.
  • Ett livsmedel kan varieras i det oändliga. Tänk kokt potatis till fisken på måndagen. Det som blir över blir en kall potatissallad till grönsaksbiffar på onsdagen. Överbliven pasta gör sig utmärkt i en pastagratäng eller som en kall pastasallad.
  • Testa att prenumerera på en matkasse! Där får ni planerade middagar och det kan vara ett bra sätt att komma in i själva tänket.

 

Genom att ligga steget föra i planeringen av vardagsmaten kan du spara pengar då du inte måste småhandla varje dag, du spar tid då du varje dag vet vad du ska laga och kanske redan har förberett något dagen innan. Du spar även på miljön då du förhoppningsvis inte slänger mat i samma utsträckning. Den mat som blir över förvaras i kyl eller frys och tas fram den dag i veckan du bestämmer att ni ska äta rester.

Vardagsmat är ju liksom lite av min grej. Och i kategorin Veckans Mat hittar ni massor av matsedlar. Vissa har olika teman och en del är klassiska veckoplaneringar.

Hur ser era matveckor ut? Blir det lite som det faller sig eller planerar ni noga?

Gillade du det här inlägget? Tryck då gärna på hjärtat eller lämna en liten kommentar <3

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
linneasskafferi

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Anna

    Har haft det ganska svårt med inspiration och lust att laga mat på sistone, har lagat mer eller mindre bara samma mat hela tiden nu under en period. Har testat några matkassar innan men blir inte alltid så bra när man har ett gäng kräsna munnar och allergier i famlijen, annars är det ju smidigt att någon annan planerar. Har ambitionen att planera maten men blir sällan så så är i behov av planeringspepp. Min syster visade mig en tjänst igår som hon börjat använda som planerar veckomenyer fast man får handla maten själv, cookeat. Hon tyckte den fungerade rätt bra, minns att den gjorde inköpslistan själv också, hon har också barn med flera allergier så hon sa den fungerade riktigt bra för det. Tänkte testa och se om jag kan komma in vanan av det här med att planera.

Annons