Mättande chokladsmoothie – Linnéas Skafferi
linneasskafferi

Linnéas Skafferi

Mättande chokladsmoothie

chokladsmoothie

Idag måste jag få tipsa om min senaste kärlek när det kommer till frukost. Nämligen en mättande och god chokladsmoothie. För kan ni tänka er, det är faktiskt samma bas i min smoothie som jag har när jag gör min frukostgröt. Så här mumsigt kan alltså havregrynsgröt se ut. Ja om man mixar allt och gör en smoothie av det.
Ett stort plus är att den håller sig fin i färg och smak även om den får stå en stund. Det gillar jag som alltid äter sen frukost. Men då kan jag ändå göra iordning min smoothie tidigt på morgonen när barnen äter.chokladsmoothie

Jag har ju den senaste tiden valt bort det mesta ur köttväg, jag äter fisk, men gärna inte ägg. Detta har gjort att jag vissa dagar har lite svårt att få i mig tillräckligt med protein. Därför brukar jag tillsätta en skopa proteinpulver i frukostgröten eller min smoothie.

Har man inget proteinpulver hemma så går det såklart bra att smaksätta din chokladmoothie med kakao.chokladsmoothie

Inatt blev det rena rama snöstormen här. Jag var upp med hunden i 5-tiden i morse och det blåste så jag knappt fick upp dörren. Och snön bara vräker ner. Som om det inte finns något slut på det hela. Nu när jag kollar ut genom fönstret ser det ut som om det blåser åt 4 håll samtidigt. Helt galet. Våren får visst vänta på sig ett par dagar till verkar det som.

chokladsmoothie

Jag är ju som sagt en riktig grötmänniska. Men ibland kan det vara fint att variera sig. Jag brukar även passa på att göra smoothies till frukosten på helgen. Vi äter ofta rätt sen frukost, så då är det bra om man äter sig riktigt mätt eftersom lunchen då kanske blir lite lättare.
En smoothie kan även vara ett perfekt kvällsmål för barnen innan läggdags eller varför inte göra i ordning och ha med som mellanmål på jobbet!

Mättande chokladsmoothie 2 glas:

2 dl havregryn
ca 4 dl havremjölk
2 skopor proteinpulver med choklad (eller ca 3 tsk kakao, smaka dig fram)
1 banan

topping:

frysta blåbär
hackad mandel
cacao nibs

Ha i havregryn, mjölk och proteinpulver i en blender. Mixa helt slätt. Tillsätt bananen och fortsätt mixa. Tycker du konsistensen blir för tjock på din smoothie, ha i lite mer mjölk.

Ha upp i glas och toppa med frysta blåbär, hackad mandel och cacao nibs.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
linneasskafferi

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.